.

.

niedziela, 18 listopada 2012

Pierniki i inne ciasteczka ;-)

Witam wszystkie blogowe koleżanki i wszystkich zaglądających do mojej Ściborówki. 
Mamy dzisiaj piękny mroźny, ale słoneczny dzień. W ostatnim poście obiecałam że następny będzie o piernikach. Więc calutki post będzie o ciasteczkach których w te wyjątkowe święta nie może zabraknąć. 
Pierniki o nich tu mowa. Podam przepisy na pierniczki i na ciasteczka które zawsze w Święta  Bożego Narodzenia goszczą na moim stole.

PIERNICZKI MIODOWE

75 g margaryny
250 g miodu ( prawdziwego)
125 g cukru
1 opakowanie przyprawy do pierników
500 g mąki
2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 jajko
Przygotowanie
W rondlu stopić margarynę, miód i cukier. Przestudzoną masę wlać do miski.
Mąkę z proszkiem do pieczenia oraz przyprawą do pierników dodać wraz z jajkiem do masy miodowej.
Zagniecione ciasto pozostawić pod przykryciem na 1 -2 godziny.
Z rozwałkowanego  na grubość 0,5 cm ciasta wycinać pierniczki.
Piec w rozgrzanym piekarniku  do 180 stopni na odpowiedni kolor  ( ja ciągle zaglądam aby się nie spiekły)
Z podanych składników wychodzi 50 - 60 pierniczków

                            
PIERNIK STAROPOLSKI

Przygotować 4 tygodnie przed pieczeniem (surowe ciasto musi dojrzewać w chłodnym miejscu)
0,5 kg miodu prawdziwego
2 szklanki cukru
25 dkg smalcu lub margaryny
Podgrzać to wszystko stopniowo -niemal do wrzenia. Masę ostudzić.
Do chłodnej masy dodać 1-1,2 kg mąki
3 całe jaja, 3 łyżeczki sody oczyszczonej( rozpuszczonej w 0,5 szklanki zimnego mleka
0,5 łyżeczki soli, 2-3 torebki przypraw do piernika.
Bardzo dokładnie wyrobić łyżką , włożyć do kamionkowego garnka, przykryć ściereczką. Dojrzałe ciasto dzielimy na 3-4 części, wałkujemy i pieczemy.

Czekolada do przełożenia

1,5 szklanki mleka
2 szklanki cukru
5 łyżek kakao
1 kostka masła
2 cukry waniliowe
0,5 kg mleka w proszku(niebieskie opakowanie, worek)


Mleko zagotować z cukrem- gotować 10-15 minut na wolnym ogniu, dodać masło, zdjąć z ognia, mieszać aż do rozpuszczenia.
Mleko w proszku przesiać aby nie było grudek razem z kako. Do mleka w proszku dodawać stopniowo masę płynną, ucierać aż masa będzie jednolita.  Ostudzić. Przełożyć 

Wierzch piernika
Rozpuścić  2 czekolady mleczne i polać

  
MAGDALENKI
 Przygotuj:
2,5 szk mąki
1 łyżeczkę proszku do pieczenia
5-6  jaj 
1 1/2  szkl cukru pudru
skórkę otartą z pomarańczy 1-2 łyżki soku z pomarańczy
17 dkg masła + 2 łyżeczki do posmarowania  foremek
25 ml rumu
i specjalne foremki do Magdalenek  - ja kupiłam TU
 Do mniejszej suchej miski przesiej mąkęi starannie wymieszaj ją z proszkiem do pieczenia.
Masło włóż do małego rądelka i podgrzewaj, aż się roztopi
Potem rondelek ściągnij z kuchenki i odstaw do wystygnięcia.
W tym czasie wbij do większego rondelka jajka, następnie postaw go na większym garnku z gorącą gotującą wodą ( woda nie może sięgać  dna rondelka)  energicznie ubijaj jaja rózgą i powoli wsypuj cukier puder.  Gdy masa zgęstnieje i podwoi swą obiętość przerwij ubijanie i zdejmij rondelek.
UWAGA!!!! nie można dopuścić aby jaja zamieniły się w jajecznicę.
Wyjmij dużą miskęi wlej do niej ubite z cukrem jaja. Następnien wsyp startą skórkę z pomarańczy. Dokładnie ubij zawartośc miski rózgą. Następnie mieszając rózgą na przemian porcjami dosypuj mąkę i wlewaj stopione masło. Mieszać delikatnie. Gdy połączymy wszystkie składniki wlewamy sok z pomarańczy i rum po czym delikatnie i dokładnien mieszamy.
Odstawiamy ciasto na 10-15 minut aby odpoczeło, a w tym czsie przygotowujemy fotemki i nastewiamy piekarnik na 190 stopni.
Przygotowane foremki napełniamy do 3/4 wysokości bo w czasie pieczenia będzie jeszcze rosło. Pieczemy ok 17 minut. Ale warto sprawdzić  drewnianym  patyczkiem czy się upiekły;-)))  




CIASTECZKA KRUCHE
3 szklanki mąki
1 szklanka cukru
1 jajko całe + 2 żółtka
2 łyżeczki proszku do pieczenia
cukier waniliowy 1 1/2 kostki masła
Oczywiście to wszystko razem zagnieść. Rozwałkować i wykrawać ciasteczka.
Piec na złoty kolor.
Ja jeszcze smarowałam białkiem i sypałam cukrem i ozdobnymi posypkami;-)))

 Pozdrawiam
Dana



34 komentarze:

  1. Dzięki Danusiu. Cudownie, ze oprócz przepisów, widzę jak to wszystko wygląda. Zabieram je ze sobą i na pewno wypróbuję. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. ach...normalnie czuje się ich zapach :) chyba zaraz wezmę się za pierniczki :)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. ale smakołyków super przepisy

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam
    Czy te pierwsze pierniczki - ciasteczka można już teraz robić, żeby były na święta ?
    Wszystko wygląda cudownie i jak tak to opisałaś to wcale nie jest takie trudne :)
    Pozdrawiam serdecznie i czytając sobie bloga od początku jestem pod wrażeniem Twojej pracowitości :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Oczywiście. One waśnie wcześniej muszą być upieczone aby zmiękły na święta.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. AAAAAAA myślę tutaj o piernikach. Magdalenki i kruche wystarczy tydzień przed;-))

      Usuń
  6. super, własnie szukałam przepisu na pierniczki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Danusiu, jak to wszystko u Ciebie pięknie wygląda! Jesteś moim niedoścignionym wzorem i zawstydzasz pracowitością... ja mam takiego lenia ;-) Ale ciasto na piernik już dojrzewa...
    Na magdalenki nie mam foremek, ale w kwestii pierników postaram się stanąć na wysokości zadania. Będziemy piekły razem z córcią ;)
    Ściskam Cię, wszystkiego dobrego ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. łał dzięki ja w tym roku zamierzam piec po raz pierwszy pierniczki i ciasteczka...i mam od ciebie przepisy....dzięki!!!!Zapisuje i zapamiętuje i bedę działać!!!!

    OdpowiedzUsuń
  9. dzisiejszy niedzielny poranek zszedł nam równiez na pierniczkowym szaleństwie, widzę, że przepis bardzo podobny, a może nawet identyczny...
    uwielbiam zapach pierniczków - dzieki nim czuję nastrój przedświateczny...
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. och Danusiu dzięki Ci za przepisy!!!! Za pierniczki zabieram się w najbliższym czasie :) Jak je przechowywać? w zamknięciu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana ja przechowuję w metalowych puszkach i w chłodzie. Można też do szklanych pojemników powkładać ;-) ale w szklanych będą na widoku i kusić będą;-)))))
      Całuski

      Usuń
  11. Na pewno wykorzystam Twoje przepisy:-) Uwielbiam takie udekorowane ciacha!pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo dzisiaj smakowicie u Ciebie. Dziękuję za przepisy, a czy magdalenki można piec bez foremek, np. nakładane łyżka na papier, bo nie mam takiej foremki.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Danusiu oczywiście że można w inne foremki.Smak się liczy;-)))))a nie forma. Oczywiście jak dla mnie.
      Całuski

      Usuń
  13. Ale pyszności. :) Dziękuję za przepis na pierniczki - z chęcią go wypróbuję. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. ale szalejesz kochana!
    wszystko wygląda obłędnie pysznie :)
    dzięki za przepisy!

    OdpowiedzUsuń
  15. Danusiu, dziękuję Ci za te świąteczne przepisy, ja dostaję wręcz drgawek jak czytam i widzę świąteczne ciasteczka, chyba muszę się już z tego leczyć:)
    Bardzo intryguje mnie ten piernik staropolski i chciałabym go wypróbować.
    Mam jeszcze jedno pytanie Danusiu, gdzie zakupiłaś tego żołnierzyka-dziadka do orzechów, ja znalazłam podobne na Allegro ale ceny są powalające:( będę wdzięczna za odp.
    buziaki ślę,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie Madziu na Allegro ale czyhałam na okazję , bo masz racje ceny powalają z nóg.

      Usuń
    2. Danusiu, dzięki za odp. czyli jednak...teraz już pewnie nie kupię bo okres przedświąteczny ale może next time:)
      całuski ślę,

      Usuń
  16. DZIEKUJE za tyle przepisów...skorzystam !:) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. O rany!! Ile przepisów i słodkości!!
    Piernik staropolski stoi u mnie w lodówce i dojrzewa....
    Pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń
  18. Kurcze, dlaczego ja mam dwie lewe ręce do kuchni! to wszystko takie piękne i smakowite.
    Ale moja córka sie garnie do pieczenia, może mnie zastąpi:) świetne przepisy!

    OdpowiedzUsuń
  19. Spisane,schowane i czekają na natchnienie.Piernik już zarobiłam i leżakuje.Ale te kruche mnie nęcą tak na teraz.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Planuję od jakiegoś czasu upiec pierniczki, ale na razie na planach się kończyło. Po obejrzeniu Twoich smakowitych ciasteczek chyba się wezmę do roboty:))

    OdpowiedzUsuń
  21. Ale wybór w przepisach!! Na pewno się na któryś skuszę, takie smakowitości :))

    OdpowiedzUsuń
  22. Och Kochana ja nie mogę się absolutnie skupić na czytaniu przepisów, patrząc na te smakołyki:))))))Pychota!!!!!!
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  23. Dzięki za przepisy, widzę, że juz święta u Ciebie, tyle pysznych ciasteczek....pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  24. Piernik staropolski mnie zaciekawił. Marzy mi się upiec właśnie taki dojrzewający prawdziwy, więc Twój przepis spadł mi jak z nieba :) Powiedz tylko proszę, czy to ciasto trzeba trzymać w lodówce i czy może być w plastikowej misce? nie mam kamionki.
    I czy po upieczeniu od razu jest miękki i można jeść, czy jeszcze musi swoje odleżeć, by dało się wbić zęby?

    OdpowiedzUsuń
  25. Piernik musi dojrzewać w chłodzie i można w misce ale doradzałabym emaliowaną. Po upieczeniu i przełożeniu masą jeszcze tydzień musi leżeć w chłodnym miejscu. Ja jeszcze go owijam folią spożywczą. Jest naprawdę PYSZNY;-)
    Całóuski

    OdpowiedzUsuń
  26. Dzięki za radę. Nie pozostaje mi nic innego jak udać się do kuchni i brać się do dzieła :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Jasny aniele, ile przepisów!
    Muszę spróbować Twojego przepisu na pierniki. Aż ślinka cieknie...

    OdpowiedzUsuń

Pozdrawiam wszystkich zaglądających i dziękuję serdecznie za każdy komentarz :))))
Danuta

Odwiedź także: